Vietin viime joululoman Fidzillä. En varsinaisesti ollut saarihyppelemässä sillä tavoin kuin useat reppureissaajat Fidzillä tekevät. En hypellyt parin yön välein saarelta toiselle, vaan minulla oli valittuna kaksi eri resortia Yasawa-saarilta ja yksi majoitus Fidzin pääsaarelta Viti Levulta. Olihan minulla aikaakin vain viikon verran. Lopulta sykloni hätisti minut Yasawa-saarilta ennenaikaisesti pois, joten vietin vielä yhden yön lomani lopuksi pääsaarella neljännessä majoituksessa.
Vaikken erityisemmin ollutkaan saarihyppelemässä, pääsin testaamaan kolmea eri tapaa liikkua Fidzin saarten välillä. Neljättä, ja sitä kalleinta en täällä testannut.
Ensimmäiseen Yasawa-saarten majoitukseeni, Octopus Resortiin, matkasin Octopus Resortin omalla lautalla. Lauttakyyti maksoi hieman enemmän kuin mitä yleinen Yasawa Flyer -reittilautta olisi maksanut, mutta kyytiin kuului nouto pääsaaren majoituksestani, ja lautta oli lisäksi yleistä reittilauttaa nopeampi.
Tulen todella helposti merisairaaksi, minkä vuoksi maksan erittäin mielelläni hieman ekstraa siitä, ettei minun tarvitse viettää lauttamatkalla yhtään enempää aikaa kuin on pakko. Olin lukenut varoituksia Eteläisen Tyynenmeren merenkäynnistä, ja resortin oma lautta oli juuri hyvä valinta. Merenkäynti ei lopulta ollut mitenkään erityisen pahaa, mutta olin silti onnellinen ylimääräisestä noutopalvelusta sekä nopeammasta lauttamatkasta.
Hotellin järjestämä venekyyti kesti reilun tunnin, kun Yasawa Flyerin reittilautta olisi kestänyt reilun puolitoista. Ajat ovat toki riippuvaisia juurikin siitä merenkäynnistä, ja huonolla säällä matka kestää hieman pidempään.
Yasawa Flyer on aivan äärimmäisen kätevä reittilautta, mikä kulkee Fidzin pääsaarelta aina Yasawa-saarten pohjoisimmille saarille asti, pysähtyen matkalla resorttien kohdalla. Minä kuljin Yasawa Flyerilla ensimmäiseltä Yasawa-saarten resortilta, Octopus Resortilta toiselle Yasawa-saarten resortilleni Paradise Cove Resortille.
Octopus Resortin väki vei minut ja muut matkaajat lautan saapumisaikaan pienemmällä veneellä juuri ennen Yasawa Flyerin lautan saapumista jonkun matkan päähän rannasta, josta parkkeerasimme Yasawa Flyerin kylkeen, ja laukut ja me matkaajat hyppäsimme kyytiin ja pääsimme seuraavalle pysäkille. Seuraavalla resortilla oli taas sama edessä, mutta tietysti päinvastoin. Resortilta oli vene meitä jo vastassa. Ei kun laukut ja matkustajat pienemmän veneen kyytiin, joka sitten kuljetti meidät resortin rantahietikolle.
Yasawa Flyerin kautta voi ostaa myös paketteja, Bula-passeja, jotka sisältävät majoitukset resorteissa sekä lauttamatkat niiden välillä. Ilmeisesti hiljaisempana aikana varauksia ei tarvitse tehdä montaakaan päivää ennakkoon, mutta joulun pyhinä resortit ovat täynnä, eikä varauksia kannata jättää viimeisille viikoille.
Vesitaso on myös hyvin tavallinen tapa liikkua saarelta toiselle Fidzillä. Ja yllättävän edullinen sellainen. Hinta yhteen suuntaan maksaa vain alle 150 euroa, mikä on minusta kovin kohtuullinen summa siitä, että pääset tuossa tuokiossa resortilta suoraan lentokentälle tai toisin päin. Minä en itseasiassa tiennyt, että vesitasolla voi laskeutua myös lentokentälle, mutta näköjään pystyy, ja sulavasti pystyykin.
Ainoa huono puoli vesitason hinnoittelussa on se, että ihan ymmärrettävästi vesitaso ei nouse ilmaan, jos vain yksi ihminen on maksamassa lippuaan. Jos matkustaa ainoana matkustajana, on maksettava kahdesta paikasta. Minulla kävi tuuri, ja samalle lennolle oli tulossa muitakin, ja pääsin yhden lipun hinnalla. Ei kuitenkaan kaksi yhden hinnalla, vaan ihan vain yksi yhden hinnalla.
Minun oli tarkoitus lentää vesitasolla takaisin jouluviikon lauantaina ja hypätä vesitasosta lähes suoraan Sydneyn lennolleni, mutta koska sykloni tuli sotkemaan suunnitelmani, lensin Fidzin pääsaarelle jo torstaina. Lentokenttä oli silti erinomainen laskeutumispaikka, sillä olin valinnut evakuointihotellikseni lentokentän vieressä olevan Tokatoka Resortin.
Jos vielä hieman saan hehkuttaa vesitasolentoa, niin se oli mieletön kokemus. En ollut koskaan ollut vesitasossa, jonka vuoksi pistin sekä resortin veneenkuljettajan että vesitason lentäjän ottamaan minusta kuvat vesitason edessä ja sisällä, heh.
Kyyti oli yllättävän sulavaa ottaen huomion, että tuuli alkoi jo yltymään sykloni Sarain muodostuessa lähettyvillä. Vain lähtö oli niin pomppuisaa, että pidin penkistäni kaksin käsin kiinni, vaikka eihän se mitään auta. Onneksi minulla oli pahoinvointisalmiakkipussi toisessa kädessä ja toisessa muovipussi. Oksennuspussia en tarvinnut, mutta salmiakkeja aloin popsia minuutti nousun jälkeen.
Mutta voi miten upeaa oli katsella maisemia näin läheltä yläilmoista.
Minä olin ainoa matkustaja, joka nousi vesitason kyytiin Paradise Cove Resortilta, ja haimme muita kyytiin toiselta resortilta. Pääsin siis kokemaan yhdellä kertaa laskeutumisen sekä veteen että lentokentälle. Molemmat niistä olivat uskomattoman sulavia. Kukapa olisi arvannut. En minä ainakaan. Minä kuvittelin, että pomppisimme veden pinnalla kuin kumpipallot, ennen kuin kone laskeutuisi. Emme pomppineet.
Kaikki ovat aina sanoneet vesitasoissa haisevan pahalle, mutta tässä vesitasossa ei haissut. Voisinkin hyvin matkata vesitasolla toistekin, jos se vaan on pois pitkistä lauttamatkoista ja jos alhaalla olevat näkymät ovat sen arvoisia.
Myös helikopteri on yksi tapa liikkua saarelta toiselle, mutta helikopterista täytyy maksaa aina sama summa, oli matkustajia kuinka monta tahansa. Yhdelle tai kahdelle ihmiselle tämä tulisi siis hyvinkin kalliiksi.
Pysy matkassa mukana:
Vaikken erityisemmin ollutkaan saarihyppelemässä, pääsin testaamaan kolmea eri tapaa liikkua Fidzin saarten välillä. Neljättä, ja sitä kalleinta en täällä testannut.
Hotellin järjestämä lautta
Ensimmäiseen Yasawa-saarten majoitukseeni, Octopus Resortiin, matkasin Octopus Resortin omalla lautalla. Lauttakyyti maksoi hieman enemmän kuin mitä yleinen Yasawa Flyer -reittilautta olisi maksanut, mutta kyytiin kuului nouto pääsaaren majoituksestani, ja lautta oli lisäksi yleistä reittilauttaa nopeampi.
Tulen todella helposti merisairaaksi, minkä vuoksi maksan erittäin mielelläni hieman ekstraa siitä, ettei minun tarvitse viettää lauttamatkalla yhtään enempää aikaa kuin on pakko. Olin lukenut varoituksia Eteläisen Tyynenmeren merenkäynnistä, ja resortin oma lautta oli juuri hyvä valinta. Merenkäynti ei lopulta ollut mitenkään erityisen pahaa, mutta olin silti onnellinen ylimääräisestä noutopalvelusta sekä nopeammasta lauttamatkasta.
Hotellin järjestämä venekyyti kesti reilun tunnin, kun Yasawa Flyerin reittilautta olisi kestänyt reilun puolitoista. Ajat ovat toki riippuvaisia juurikin siitä merenkäynnistä, ja huonolla säällä matka kestää hieman pidempään.
Yasawa Flyer -reittilautta
Yasawa Flyer on aivan äärimmäisen kätevä reittilautta, mikä kulkee Fidzin pääsaarelta aina Yasawa-saarten pohjoisimmille saarille asti, pysähtyen matkalla resorttien kohdalla. Minä kuljin Yasawa Flyerilla ensimmäiseltä Yasawa-saarten resortilta, Octopus Resortilta toiselle Yasawa-saarten resortilleni Paradise Cove Resortille.
Octopus Resortin väki vei minut ja muut matkaajat lautan saapumisaikaan pienemmällä veneellä juuri ennen Yasawa Flyerin lautan saapumista jonkun matkan päähän rannasta, josta parkkeerasimme Yasawa Flyerin kylkeen, ja laukut ja me matkaajat hyppäsimme kyytiin ja pääsimme seuraavalle pysäkille. Seuraavalla resortilla oli taas sama edessä, mutta tietysti päinvastoin. Resortilta oli vene meitä jo vastassa. Ei kun laukut ja matkustajat pienemmän veneen kyytiin, joka sitten kuljetti meidät resortin rantahietikolle.
Yasawa Flyerin kautta voi ostaa myös paketteja, Bula-passeja, jotka sisältävät majoitukset resorteissa sekä lauttamatkat niiden välillä. Ilmeisesti hiljaisempana aikana varauksia ei tarvitse tehdä montaakaan päivää ennakkoon, mutta joulun pyhinä resortit ovat täynnä, eikä varauksia kannata jättää viimeisille viikoille.
Näköjään päikkäreiden nukkuminen onnistuu näillä lautoilla myös erinomaisesti. |
Paradise Cove Resortin väki tuli näyttävästi hakemaan meitä Yasawa Flyerin lautalta joulupäivänä :D |
Vesitasolento
Vesitaso on myös hyvin tavallinen tapa liikkua saarelta toiselle Fidzillä. Ja yllättävän edullinen sellainen. Hinta yhteen suuntaan maksaa vain alle 150 euroa, mikä on minusta kovin kohtuullinen summa siitä, että pääset tuossa tuokiossa resortilta suoraan lentokentälle tai toisin päin. Minä en itseasiassa tiennyt, että vesitasolla voi laskeutua myös lentokentälle, mutta näköjään pystyy, ja sulavasti pystyykin.
Ainoa huono puoli vesitason hinnoittelussa on se, että ihan ymmärrettävästi vesitaso ei nouse ilmaan, jos vain yksi ihminen on maksamassa lippuaan. Jos matkustaa ainoana matkustajana, on maksettava kahdesta paikasta. Minulla kävi tuuri, ja samalle lennolle oli tulossa muitakin, ja pääsin yhden lipun hinnalla. Ei kuitenkaan kaksi yhden hinnalla, vaan ihan vain yksi yhden hinnalla.
Minun oli tarkoitus lentää vesitasolla takaisin jouluviikon lauantaina ja hypätä vesitasosta lähes suoraan Sydneyn lennolleni, mutta koska sykloni tuli sotkemaan suunnitelmani, lensin Fidzin pääsaarelle jo torstaina. Lentokenttä oli silti erinomainen laskeutumispaikka, sillä olin valinnut evakuointihotellikseni lentokentän vieressä olevan Tokatoka Resortin.
Jos vielä hieman saan hehkuttaa vesitasolentoa, niin se oli mieletön kokemus. En ollut koskaan ollut vesitasossa, jonka vuoksi pistin sekä resortin veneenkuljettajan että vesitason lentäjän ottamaan minusta kuvat vesitason edessä ja sisällä, heh.
Kyyti oli yllättävän sulavaa ottaen huomion, että tuuli alkoi jo yltymään sykloni Sarain muodostuessa lähettyvillä. Vain lähtö oli niin pomppuisaa, että pidin penkistäni kaksin käsin kiinni, vaikka eihän se mitään auta. Onneksi minulla oli pahoinvointisalmiakkipussi toisessa kädessä ja toisessa muovipussi. Oksennuspussia en tarvinnut, mutta salmiakkeja aloin popsia minuutti nousun jälkeen.
Mutta voi miten upeaa oli katsella maisemia näin läheltä yläilmoista.
Minä olin ainoa matkustaja, joka nousi vesitason kyytiin Paradise Cove Resortilta, ja haimme muita kyytiin toiselta resortilta. Pääsin siis kokemaan yhdellä kertaa laskeutumisen sekä veteen että lentokentälle. Molemmat niistä olivat uskomattoman sulavia. Kukapa olisi arvannut. En minä ainakaan. Minä kuvittelin, että pomppisimme veden pinnalla kuin kumpipallot, ennen kuin kone laskeutuisi. Emme pomppineet.
Kaikki ovat aina sanoneet vesitasoissa haisevan pahalle, mutta tässä vesitasossa ei haissut. Voisinkin hyvin matkata vesitasolla toistekin, jos se vaan on pois pitkistä lauttamatkoista ja jos alhaalla olevat näkymät ovat sen arvoisia.
Helikopteri
Myös helikopteri on yksi tapa liikkua saarelta toiselle, mutta helikopterista täytyy maksaa aina sama summa, oli matkustajia kuinka monta tahansa. Yhdelle tai kahdelle ihmiselle tämä tulisi siis hyvinkin kalliiksi.
Lue lisää vinkkejä Fidzin saarihyppelystä Muuttolintu-blogista. Vaikka kirjoitus onkin reilun viiden vuoden takaa, on kirjoituksessa paljon vielä täysin ajantasaista hyvää infoa!
Pysy matkassa mukana:
Hyvä tietää tuosta reittilautasta, en ollutkaan tajunnut, että se on noinkin kattava. Ja vesitasolento on jotain sellaista, jonka haluaisin itsekin päästä kokemaan.
VastaaPoistaVesitaso voisi olla kyllä jännä kokea! :) Lensimme Filippiineillä 9 paikkasella koneella ja sekin oli jo aika jännittävää. :D ihanat nuo resortin työntekijät kun hakevat joulutamineissa asiakkaat. :D
VastaaPoistaItseä kiinnostaisi lentää juurikin vesitasolla, olisi elämys varsinkin Fidzillä. Muistan vielä hyvin postauksiasi tuolta unelmareissulta ja sen lopun jännittävistä vaiheista. Sekä tietysti upeista vinitilavierailuista!
VastaaPoistaMä en ole mikään lentofani, koska oon lentopelkoinen, mutta pienkoneessa mua ei jotenkin pelota niin paljoa kuin isoissa matkustajakoneissa. Vesitasolla en ole tosin lentänyt koskaan. Luulen, että jos mahdollisuus tulisi, niin yrittäisin vaan rohkeasti tarttua tilaisuuteen. Varsinkin noissa Fidzin maisemissa. :)
VastaaPoistaTuntuu muuten tässä koronatilanteessa lähes utopialta, että itsekin on joskus käynyt Fidzillä!