Slider

Syklonivaroitustilassa Fijillä – pääsin yhdellä viimeisistä koneista pois maasta

perjantai 27. joulukuuta 2019

Fidzillä pidetään huolta turisteista. Todella hyvin. Silti on äärimmäisen epämukavaa kuulla, että lomasaarellesi on annettu syklonivaroitus, ja kaikki evakuoitaisiin parin päivän sisällä pääsaarelle. Kukaan ei tiedä mistään mitään, eihän luonnon voimista voi tietää!

Paikallisille sykloni on vain muutama tylsä päivä, kun ei saa olla ulkona. Sykloneissahan kuolleet ovat usein niitä, jotka ovat ulkona ja jokin osuu heihin. Rutiinihommia siis.



Resortin henkilökunta pitää kokouksia, kuka sitoo mitkäkin päivänvarjot, kuka latoo rantabaarin vierustan täyteen hiekkasäkkejä. Osa täyttää vesisäiliöt juomavedellä, toiset tiputtavat kaikki kookokset puista ja tarjoilee kookosvedet turisteille, etteivät ne menisi hukkaan, rantarakennukset tilkitään vanereilla. Joka puolella kuhisee.




Ole siinä sitten yksin rantabungalowissasi pohtimassa saariryhmää lähestyvää syklonia. Jos sykloniin varautuminen onkin rutiinia paikallisille, se ei ole sitä todellakaan minulle.



Sykloni muodostumassa kauempana ja lähtisi valumaan kohti - ehkä


Viime tiistaina, eli jouluaattona kuulin siis samassa resortissa asuvalta australialaisperheeltä, että sykloni saattaa olla muodostumassa Rotuman saariryhmän lähellä, mikä on noin 500 kilometriä pohjoiseen Yasawa-saarilla olevasta Octopus Resortista, missä parhaillaan olin. Vielä ei ollut tiedossa, muodostuisiko sääolosuhteissa sykloni vai heikompaa myrskyisää ja sateista säätä.
Sää oli sellainen perinteinen ukkosta edeltävä sää. Aiempaa kosteampi ja painostava, merivesi oli todella lämmintä. En itse edes tunnistanut eroa ensin, ennen kuin päivä vaihtui keskiviikkoon, ja lämpö tippui alle kolmenkympin ja tuuli oli jopa raikasta, jos tuulta nyt tropiikissa voi raikkaaksi kutsua.

Tässä kohtaa oli ennustettavissa vain huonoa säätä, syklonille ei olisi tällä säällä riittävän lämpimiä vesiä tai kosteutta ilmassa. Kaikki iloitsivat. Sykloni on mennyttä! Tai niinhän sitä luultiin.

Oleskelu toisessa resortissa kutistui kolmesta yöstä yhteen


Tässä vaiheessa oli jo tiedossa, että voisin siirtyä suunnitelmieni mukaan keskiviikkona Octopus Resortista yhden saaren pohjoiseen päin Paradise Cove Resortiin. Mutta oli myös melko varmaa, että sää olisi sen verran huonoa koko viikonlopun ajan – oli syklonia tai ei – että saarien väliset yhteyslautat, helikopterit tai vesitasot eivät pystyisi kulkemaan. Oli siis joko jäätävä vähintään maanantaihin asti tai lähdettävä torstaina pääsaarelle.

Koska syklonivaara oli väliaikaisesti poissa, saivat turistit valita, jäävätkö vai lähtevätkö. Jos sykloni olisi ollut varmuudella tulossa, ei yhtään turistia olisi jätetty pienille saarille. Saarten majoitukset sijaitsevat lähes poikkeuksetta rantaviivassa, ja senhän tietää, mitä 5-10 metriset aallot rannalla puuhaavat. Tai en siis todella tiedä, mutta en halua tietääkään.

Nämä Yasawa Flyer -lautat kiertävät evakuointipäivänä kaksi kierrosta, jotta kaikki saadaan turvaan.


Minulla oli paluulento lauantaille, eli huomiselle pois Fidzin pääsaarelta Viti Levulta. En siis missään tapauksessa olisi voinut jäädä Yasawa-saarille odottamaan seuraavia, ensi viikon lauttayhteyksiä.
Soittelin jo tiistaina lentoyhtiölle, kyselin kaiken mahdollisen resortin henkilökunnalta, jotka olivat sitä mieltä, että olisi hyvin epätodennäköistä, että myrsky vaikuttaisi pääsaaren lentoihin.

Rentoutumisen puolesta loppupäivä meni pilalle. Syke pomppi tuhatta ja sataa, kädet tärisivät. Tiesin, että pahinta, mitä voi tapahtua, on rahallinen menetys. Mutta silti. Olen yksin pikkiriikkisellä saarella keskellä Tyyntä Valtamerta, jota lähestyy sykloni.

Luojan kiitos olin tutustunut parin päivän saatossa puoleen resortin asukkaista, koska tässä tilanteessa jos joskus vertaistuki on kultaakin kalliimpaa. Olin ajatellut torjua norjalaisten kutsun kippistellä heidän kanssaan joulun kunniaksi kuin myös olin suunnitellut tilaavani jouluillallisen omaan pöytääni resortin sosiaalisten isojen pöytien sijaan. Sykloniuutisten jälkeen vaihdoin suunnitelmani hyvin sosiaalisiksi.

Pääsin Yasawa-saarilta Fidzin pääsaarelle viimeisimmällä kuljetuksella


Joulupäivänä elimme vielä siinä uskossa, että syklonia ei ole muodostumassa ja pääsin takaisin lomamoodiin. Evakuointilautat keräisivät kuitenkin halukkaat, eli lähes kaikki, turistit Yasawa-saariryhmän saarilta kahdessa erässä tapaninpäivänä klo 12:30 ja 15. Minulla oli varattuna vesitaso paluukyydiksi lauantaille, sillä en olisi ehtinyt muutoin alkuperäisen suunnitelman mukaan lauantain paluulennolleni Fidzin pääsaarelta Australiaan, ja koska olin maksanut vesitason ennakkoon, sai hotellin henkilökunta muutettua vesitason minulle torstaille, mutta vasta kello viideksi.

Apua! Viimeinen lautta lähti saarelta klo 15, ja minun pitäisi odottaa viiteen asti lentoa. Entä jos tuuli yltyisikin niin, ettei vesitaso pääsisi enää hakemaan minua? Viimeinen lautta olisi mennyt, mikä tarkoittaisi sitä, että olisin jumissa saarella.

Tuuli yltyi ja minä hermostuin minuutti minuutilta yhä enemmän. Välillä uppouduin kirjaan, enhän voinut kuin odottaa.



Kävin kyllä kysymässä säätilapäivitystä puolen tunnin välein, ja vihdoin kahden aikaan huoneeni oveen koputettiin ja kerrottiin, että vesitaso olisi vartin päästä resortilla ja siinä kyydissä olisi yksi vapaa paikka. Olin ottanut pakatusta laukustani tasan kirjan esille, ja olin todellakin valmis lähtöön samalla minuutilla.

Huokaus! Olin turvassa. Vai olinko sittenkään?

Sykloni Sarai muodostui 27.12. klo 1:00


Saavuttuani pääsaarelle torstaina elin edelleen siinä uskossa, että syklonia ei olisi tulossa, eikä sää vaikuttaisi pääsaaren lentoihin. Illalla ennen nukkumaanmenoa kurkkasin vielä Facebookia, ja kauhistuin, kun näin Fijin säätietopalvelu Fiji Meteorological Servicen viimeisimmän ennusteen säästä. Sykloni olisi muodostumassa ja se olisi tulossa kohti pääsaarta ja olisi kohdalla jo lauantaina, eli juuri silloin kun minun pitäisi lentää pois. Perhana!

Sydän pomppasi kurkkuun ja veivasin saman tien Fiji Airwaysin asiakaspalvelun numeron ja aloin jonottaa. Jonotusaika oli varmaan lähes tunnin, mutten luovuttanut. Halusin siirtää lentoni seuraavalle päivälle, että pääsisin pakoon syklonia. Vastaus oli kylmän rauhallinen. Ma’am, kaikki huomisen lennot on jo peruttu. Mitä v***ua!

Aloin googlettamaan lisää sääennusteita ja syklonin ennustettuja liikkeitä. Olisiko tuulet jo aamulla sellaiset, ettei lentoja lennettäisi. Fiji Airwaysin asiakaspalvelija tokaisi, ettei hän ennusta säätä. No ei tietenkään. Kysyin, voinko soittaa aamulla takaisin, ja myös asiakaspalvelijan mielestä oli hyvä idea, kun tiedettäisiin, pääsevätkö aamun koneet lähtemään. Ystäväni googlasi minulle Suomesta käsin tiedot, olisiko koneissa edes tilaa, jos sää sallisi lennot. Wifi-yhteys oli Fidzillä nimittäin niin surkea, etten päässyt sitä itse katsomaan. Luoja, miten turhauttavaa!

Ramppasin ulkona, ja ilma oli kuin pysähtynyt. Tyyntä ennen myrskyä?

Kello oli yli puolen yön, kun vihdoin sammutin valot ja kävin nukkumaan. Kellon asetin soimaan neljältä, jotta olisin ensimmäisten joukossa vaatimassa itselleni paikkaa aamun koneessa, jos sellainen lennettäisiin.

Ja lennettiinhän se. Heräsin jo puoli neljältä jonottamaan Fiji Airwaysin asiakaspalveluun. Tuskin olin nukkunut tuntia kauempaa. Ensin asiakaspalvelija, pirulainen, sanoi lennon olevan täynnä ja kehotti minua odottamaan seuraavan päivän lentoani, mutta kun kerroin katsoneeni netistä lennolla olevan tilaa, sain kuin sainkin muutoskelvottoman lippuni muutettua aamulennolle vain reilun parinsadan korvausta vastaan.

Olin varautunut syklonin mahdollisuuteen ennakkoon, mutten ollut varautunut sitten kuitenkaan


Olin ennakkoon varautunut henkisesti siihen, että näin voi käydä. Mutta eihän siihen henkiseen puoleen voi varautua. Siihen voi varautua, että maksat tuhansia euroja unelmastasi, mikä ei välttämättä tule syklonin takia toteutumaan, mutta siihen tunteeseen, että sykloni on lähestymässä. Siihen ei ole varautumisia.

Kamalinta oli olla yksin huoneessa, ja lukea Facebook-päivityksiä: varautkaa syklonin tuloon. Mutta miten? Paikallisille tämä on arkipäiväistä, eivät he osaa kunnolla ohjeistaa, mitä pitäisi tehdä. Resortien johtohenkilökunta taas osaa ohjeistaa paremmin kuin hyvin. Mutta tarjoilijat sun muut ovat tavallista paikallista väestöä, jolle sykloni on jokavuotinen riesa, eikä heitä paikallisia minnekään evakuoida.

Ilmeisesti kuitenkin ruokaa ja pullovettä pitäisi olla riittävästi, eikä saisi mennä ulos eikä olla ikkunoiden lähellä. Mutta mistä minä tiedän, onko hotellihuoneeni sellainen, missä voi turvallisin mielin olla syklonin saapuessa. Enhän voisi mennä kysymään sitä respasta, koska en saisi mennä ulos ja respa on ulkona. Onneksi näin pitkälle minun ei koskaan tarvinnut selvittää.

Palmu pyörii myrskyssä kuin myrskyssä. Sen pyöreä alaosa on kuin tehty kestämään hirmumyrskyjä.


Jännitystä vielä lentokentällä sähkökatkoksilla


Syklonit ovat kyllä ennustettavissa, muttei minulla kuitenkaan voinut olla täysin varmaa tietoa siitä, että lento takuulla lennettäisiin. Olin kentällä jo kuudelta, reilu kolme tuntia ennen lähtöä. Kaikki muut aamun lennot lennettiin aikataulussa, ja vasta illan lennot oli tänä aamuna peruttuina. En silti pystynyt täysin rauhallisin mielin odottamaan konetta. Entäs jos.

Vielä tuntia ennen kuin lennon oli määrä lähteä, alkoi lentokentältä mennä sähköt muutaman minuutin välein. Ilmeisesti juuri tämän takia myös lentomme myöhästyi hieman. Ihan kamalaa. Ei nyt. Älkää käännyttäkö meitä takaisin hotelleille. Minä olin varulta varannut hotellin vielä kahdeksi yöksi, sillä pääsaaren hotellit alkoivat täyttymään evakuoiduista turisteista. Kamalinta olisi, jos lento ei lähtisikään, ja olisin jäänyt viikonlopun yli odottamaan lentoa ilman hotellihuonetta. En edes tiedä, mitä sitten olisi tapahtunut.

Lento lopulta lähti, vain noin vartin myöhässä. Mutta lähti. Se oli pääasia. Terveiset siis täältä Sydneystä! Kyllä täällä on aika paljon mukavampaa olla juuri nyt.

Tällä hetkellä Sarai on 2-kategorian sykloni


Juuri parhaillaan Sarai on yltynyt 2-kategorian sykloniksi ja on 230 km Fidzin pääsaaresta länteen. Syklonin keskus on tämän hetken tiedon mukaan kiertämässä Fidzin pääsaaren hieman kauempaa kuin oli aiemmin ajateltu, mutta tuo silti niin kovat tuulet myös pääsaarelle, ettei lentoja lennä Fidzille eikä siltä pois.

Täällä Sydneyn lentokenttähotellissa näin yhden seurueen, jotka odottavat sitä hetkeä, että heidän lentonsa Fidzille pääsisi lähtemään. Sitä he saattavat joutua odottamaan koko viikonlopun yli.

Kuva: Fiji Meteorological Service - viimeisin tilannepäivitys Sarain liikkeistä ja ennusteesta.




Tässä vielä Fiji Meteorological Servicen näppärä taulukko, millaista tuhoa mitkäkin tuulennopeudet voivat aiheuttaa. Tällä hetkellä Sarain tuulennopeudet sen keskustassa ovat noin 95 km/tunnissa, ja ajoittain jopa 130 km/tunnissa.

Kuva: Fiji Meteorological Service


Ohjeita syklonin varalle


Varaudu henkisesti siihen, että loma voi keskeytyä


Minä olin todella varautunut siihen, etten välttämättä edes näe paratiisimaisen kauniita Yasawa-saaria. Olin siis ikionnellinen jokaisesta päivästä, mitä vain sain saarilla viettää. Sykloni ei ole leikin asia, enkä osaa harmitella sitä, että oleskelu saarilla jäi kaksi yötä vajaaksi. Olen vain onnellinen, että pääsin ajoissa pois.

Huomioi myös se, ettei pienillä saarilla tarvita edes syklonia siihen, että loma keskeytyy, sillä myös huono sää ja miedompi myrsky pysäyttävät lauttaliikenteen ja muut yhteydet saarien välillä.

Näin kävi myös Boarding Time -bloggaajille. Siitä voit lukea enemmän täältä.

Vakuutukset yleensä korvaavat näitä, ja minulla on vielä asian käsittely kesken. Toivottavasti saan vakuutuksesta menetetyt rahat takaisin. Senhän takia niistä vakuutuksista maksetaan.

Noudata ohjeita


Kun resortien henkilökunta pyytää evakuoitumaan saarilta, lähde suosiolla. Noudata kaikkia mahdollisia ohjeita, ja olet kyllä turvassa. Suunnitelmat vain voivat mennä uusiksi, mutta sitähän se elämä muutenkin on.

Seuraa itsekin säätiedotuksia


Fiji Meteorological Service päivittää tälläkin hetkellä erittäin tiuhaan Facebook-sivulleen tilannepäivityksiä ja ennusteita syklonin etenemisestä ja sen ennustetusta reitistä. Kukaan ei kerro sinulle minuutti minuutilta tilannetta, ja siitä on todella hyvä olla perillä myös itse omatoimisesti.

Lähde pois, kun lentoja vielä on tarjolla


Helpommin sanottu kuin tehty. Paikalliset olivat niin ihmeissään, että miksi ihmeessä haluan lähteä hotellista, kun olin maksanut seuraavankin yön. Lentoyhtiöstä sanottiin, että eihän vuorokauden päähän voi vielä tietää. He kun peruvat lentoja 24 tunnin säteellä, eivät yhtään sen aiemmin. Hehän eivät ennusta säätä, mutta sääennusteet ja syklonin liikkeet on onneksi selvitettävissä itsekin. Lähtöpäätös ei siis ole mikään helppo, varsinkin, kun kukaan ei voi tietää, mihin päin sykoni suuntaa, kääntyvätkö tuulet, viilenevätkö vedet niin, ettei syklonille olekaan riittävästi ruokaa. Mistään ei tiedä varmuudella.

Sarai-syklonin ennustettiin olevan niin heikko myrsky, että sen yli olisi voinut myös odottaa Fidzillä. Ja jos en olisi mahtunut aamulennolle tänään, niin minäkin parhaillaan siellä tekisin. Mutta voin kertoa, ei olisi ollut mukavaa. Paljon mukavampaa on istua Sydneyn lentokenttähotellin näköalaterassilla ja kirjoitella syklonikokemuksia tuhansien kilometrien päästä. Ties milloin pääsisin edes kotiin, jos vielä olisin Fidzillä. Ehkä joskus ensi viikon lopulla?

Oikeaa päätöstä ei siis lähdön kanssa ole, mutta silloin kun paikalliset pyytävät sinua poistumaan evakuointilautalla tai muulla tavoin, noudata ohjetta. Silloin on todellakin tosi kyseessä!

Jos jäät myrskyyn, varaudu siihen paikallisten ohjeilla


Mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakaan. Pääasia, että otat selvää, missä voit olla, miten paljon sinulla tulee olla pullovettä, ruokaa ja lämmintä vaatetta. Kysy, kysy, kysy ja kysy. Minä häiriköin kaikkea henkilökuntaa kyllästymiseen saakka, mutta vain minä kyllästyin. Henkilökunta jaksoi soitella puolestani tilannepäivityksiä joka suuntaan niin kauan, että minulla oli mukava olla.

Varaa pääsaaren hotelli lentokentän läheltä


Sain vielä erinomaisen vinkin Seven Seas -blogin Sannalta varata hotelli lentokentän läheltä. Heidän matkan aikana ainoa tie heidän majoituksen kylästä tulvi, eivätkä he olisi päässeet lentokentälle millään. Niinpä majailin viimeisen Fidzin yön viiden minuutin kävelymatkan päässä lentokentältä Tokatoka Resortissa.

Juurikin tulvat ja mutavyöryt ovat myrskytuulten ohella ne suuret ongelmat trooppisten myrskyjen pauhatessa.

Kiitos myös muille matkabloggaajille vinkeistä ja tsempeistä myrskyn odottelun keskelle!

Selvitä myös ammattimaiset ohjeet


Tässä kirjoituksessa on nyt tasan minun henkilökohtainen kokemukseni, eikä tämä kirjoitus ole missään nimessä ammattimainen ohjeistus syklonien varalle.

Nämäkin puut ovat kasvattaneet itselleen juuret, joita ei pieni myrsky maasta irrota.


Lähtisinkö uudelleen Fidzille?


Lähtisin! Fidzi on ihana. Se on juuri niin upea - ja itseasiassa vieläkin upeampi - kuin mitä olisin ikinä osannut ajatellakaan. Ajankohdaksi voisin kenties valita hieman rauhaisamman sesongin myrskyjen puolesta. Ja yksin en ehkä lähtisi kokeilemaan samaa uusiksi.

Tulossa on siis pitkä litania hehkutusta Fidzistä, kunhan saan tuhannet kuvani purettua ja matkan fiilikset puettua sanoiksi.

Pysy mukana matkassa:

2 kommenttia:

  1. Todella hurja kokemus! Onneksi me ollaan säästytty toistaiseksi tällaisilta. Oma Fidzin matka tulee taatusti sijoittumaan kesään tai alkusyksyyn.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olihan tuo aika pelottavaa odottaa monessa eri kohtaa, ehtiikö ennen syklonia pois. Mutta onneksi nuo evakuonti- ja hälytysjärjestelmät on niin hyvät tuolla. Ja onneahan tässä oli hurjasti matkassa myös, kun joka kohta lopulta meni niin hyvin, vaikka täpärälle menikin.

      Syklonikauden välttäminen on kyllä ihan viisasta!

      Poista

Pidän kommenteista ja kysymyksiinkin vastaan mielelläni!

Lue myös tämä

Ouril Pontao - kaupunkihotelli Kap Verdellä kokemuksia

CopyRight © | Theme Designed By Hello Manhattan